Handledningar, frågor och svar
Direktöverföring
Varför fungerar inte vår direktöverföring?
Om vårdenhetens data inte finns i NDR som förväntat, säkerställ först att datan finns i journalen och i en mall som överföringsprogrammet hämtar från. Om allt stämmer på er sida så kontakta NDR. Eventuella felmeddelanden från NDR går till IT- leverantören för det överföringssystem som skickat in data, men når kanske inte vårdpersonalen.
Verktyg i inloggat läge (för vården)
Var hittar jag verktygen i inloggat läge t.ex. registrera, söklistan och rapporteringsgraden?
För att komma till verktyg för registrering eller de statistikverktyg som visar enhetens data behöver du ha behörighet till den enheten och vara inloggad. Gör så här:
LOGGA IN (knappen finns högst upp till höger på sidan)
Knappen VERKTYG FÖR REGISTRERARE dyker då upp till vänster om ditt namn, klicka på den.
Nu öppnar sig undermenyer till höger på sidan. Här kan du välja om du vill registrera eller använda något av de andra verktygen i inloggat läge.
Fråga om patientprofilen: Varför syns inte det senaste besöket direkt när man har registrerat manuellt i formuläret på hemsidan?
Datalagret på NDR uppdateras varje natt och registreringen visas då nästkommande dag. Patienten kan själv beställa profilen via 1177.se nästkommande dag. Information om hur detta går till finns på denna hemsida under fliken För patienter
Fråga om rapporteringsformuläret; Varför finns bara en kolumn med tidigare registreringar, förut kunde man se och bläddra bland flera tidigare besök?
Rapportformulärets utformning följer den mall som finns för alla register som ligger på plattformen. I den mallen finns det inte möjlighet att visa flera besök bakåt i tiden. Det är det senast inrapporterade värdet och datum för registreringen (max 3 år tillbaka) som visas för varje variabel i formuläret.
Frågor om behörigheter (för vården)
Min behörighet verkar var inaktiverad på NDR vad ska jag göra?
Har du redan behörighet till registret kan den ha inaktiverats om du inte varit aktiv på 9 månader. Då ska du inte ansöka om behörighet här, utan kontakta registret och be att få din behörighet aktiverad igen. Använd denna mailadressen: ndrinfo@registercentrum.se
För vårdpersonal
